Resultaten
Her(sen)opvoeding
Dit artikel staat in het november/december nummer 2013, pagina 24 van ‘The Optimist’
3 oktober 2013, redactie, door Marco Visscher:
Steeds vaker wordt neurofeedback ingezet bij de behandeling van ADHD. Werkt het?
“Als ze Bart uit school kwam halen, trof ze hem geregeld op de gang. Dan was hij de klas uitgestuurd. Niet dat haar zoon brutaal was. Bart kon gewoon niet stilzitten. Hij zat te wiebelen op zijn stoel. Hij zat met zijn vingers op tafel te tikken. Te knagen aan zijn potlood. Zijn juf kon daar niet tegen. Dan werd hij ‘gedumpt’, zoals zijn moeder Charlotte (‘liever geen achternaam’) het zegt. Lees meer…“
Sven (8 jaar) kon het leertempo op school niet bijhouden.
“Hallo Francis,
Even een update over hoe het nu gaat met onze Sven na de 15 Loreta NeuroGuide Z-score Neurofeedback sessies. Afgelopen week met zijn juf op school gesproken Het gaat heel erg goed met Sven, het lezen gaat al stukken beter en hij is een heel ander persoon geworden!
Zelfverzekerd en mondiger, zijn zelfvertrouwen is omhoog geschoten. Op school gaat het ook erg goed. Met lezen is hij van Midden 3 naar Midden 4 gegaan en dat met 15 behandelingen. Hij schrijft zelfs stukken beter. En pikt alles veel sneller en beter op. Toetsen gemaakt en een 7,5 en een 9 behaald. Nou dat is toch geweldig!!
Wij zijn erg blij dat we de keus hebben gemaakt om naar jou te gaan en dat met tv kijken – hoe cool is dat, zoals Sven het zegt.
Hij vind zelf ook dat het komt doordat hij bij jou is geweest. Hij voelt zich beter en is veel vrolijker en enthousiaster dan hij ooit is geweest.
Ik heb het al gezegd tijdens de sessies en ook tijdens de laatste sessie, maar via deze weg wil ik je nogmaals bedanken wat je voor Sven en ons hebt gedaan!!
We kunnen het iedereen aanraden!!
Groetjes (mijn naam graag niet zichtbaar en de naam van mijn zoon graag veranderd)
Onze zoon van acht jaar…
“…sliep slecht en werd regelmatig, schijnbaar zonder duidelijke reden en buiten proporties boos, zowel thuis als op school. Hij wilde ’s morgens zijn bed niet meer uit komen en was vaak moe, zag alles somber in, was zelden blij en erg vaak bezorgd.
Tijdens de neurofeedback training merkten we dat hij beter ging slapen. Zijn heftige boze buien verdwenen en hij begon, zoals je dat van een kind van die leeftijd zou verwachten, met andere kinderen buiten te voetballen. Hij slaapt weer goed. Tijdens de training, nadat hij al aan het opknappen was, viel hij een keer behoorlijk terug in zijn oude levenshouding. Gelukkig verdween dat weer. Dit schijnt vaker te kunnen gebeuren, wanneer de hersenen een nieuwe gezondere balans aan het zoeken zijn, vertelde de therapeut. De leerkrachten op school klagen ook niet meer over agressieve ontploffingen van onze zoon.
Een prettige bijkomstigheid was dat hij het heel leuk vond om naar de neurofeedbacktraining te gaan. Dan was het: hoihoi, gaan we weer?”
Ik ben 71 jaar…
“…en kwam in deze praktijk met depressie, waarvoor ik medicijn gebruik, chronische hoofdpijn en slaapproblemen. Ik ben 24 keer getraind. Na ongeveer 10 trainingen was de hoofdpijn verdwenen. Na nog een aantal sessies begon ik beter te slapen en ik merkte dat ik steeds minder zwaar op de hand ging reageren op alles wat om me heen gebeurde. Na 24 sessies besloot ik te stoppen. Ik slaap goed, de hoofdpijn is verdwenen en mijn depressieve gevoel is vrijwel weg. Stoppen met de antidepressiva durf ik niet, gezien mijn leeftijd, maar ik gebruikte toch al een hele lage dosis. Ik ben erg blij met het resultaat.
Ik vond de psychische begeleiding trouwens heel prettig. Ook dat heeft me het gevoel gegeven dat alles ok is. Dat ik ok ben. Ik vind dit een prettige plek om neurofeedback te trainen, omdat de begeleiding meer omvat dan alleen maar de neurofeedback, sensoren en computers.”
Mijn dochter van 8 jaar…
“…zat, voordat ze neurofeedback begon te trainen, niet lekker in haar vel. Ze leek zwaarmoedig, niet vrolijk en sliep slecht, had nachtmerries. Ze presteert ook niet zo goed op school. We waren bang dat ze dyslectisch zou zijn. Nu na de neurofeedback behandeling slaapt ze weer goed. Het viel ons op de ze vrolijker werd thuis. Familie en vrienden vinden haar enorm veranderd in positieve zin. Ze maakt tegenwoordig contact met leeftijdgenootjes en volwassenen op een prettige manier. Voorheen sloot ze zich af als er visite was. Ze begon uit zichzelf simpele boekjes te lezen, wat ze voorheen zo veel mogelijk vermeed. Wij zijn erg blij met het resultaat.”
Ik ben een vrouw van begin 40.
“Heb mitochondriële myopathie. Het gevolg daarvan was dat ik niet lang achter elkaar kon werken. Lichamelijk was ik heel snel moe. Als ik me moest concentreren lukte dat maar zeer kort. Niet langer dan 20 min.
Tijdens de training merkte ik dat ik langzaamaan steeds meer energie kreeg. Ik kon me ook steeds langer concentreren, zonder moe te worden in mijn hoofd.
Het was niet altijd gemakkelijk, omdat ik tussendoor soms even heftig in een rebound dook. Daar werd van te voren voor gewaarschuwd(specifiek met mijn klacht kon dat gebeuren). De rustige begeleiding tijdens de trainingsperiode heeft mij enorm geholpen en gerust gesteld. Tegelijkertijd werd me geadviseerd ontspannende lichaamstherapie te doen, om mijn lichaam te helpen de nieuwe balans soepeler door te komen. Ik heb de indruk dat deze lichaamsgerichte therapie een goede ondersteuning voor mij was.
In ieder geval heb ik nu veel meer energie overdag en kan me veel langer concentreren. Slapen gaat uitstekend. Ik ben zelfs al weer aan het werk en een opleiding begonnen tot Haptonome. Ik kom zeker nog terug om de training af te maken.”
Mijn zoon is 12…
“…heeft diagnose ADHD en slikt daarvoor Concerta 36 mg. Hij is ook dyslectisch. Voor hij naar de middelbare school gaat (hij zit nu in groep 7) willen we hem graag wat beter in zijn vel hebben. Door de Concerta is hij een stuk rustiger geworden, hanteerbaarder thuis en op school, maar hij lijkt ook een stuk matter. We zijn hier neurofeedback gaan trainen, omdat de remedial teacher van zijn lagere school ons attendeerde op deze praktijk. Hij heeft een vrolijk en spontaan karakter, vol humor. Op school was hij echter erg druk en ongeconcentreerd. Het spellen en lezen was een groot probleem.
Na 18 sessies zit hij nu op de kleinste dosering Concerta. In het weekend en wanneer hij vakantie heeft slikt hij helemaal niets meer. Voor thuis gaat dat goed. Op school krijgt hij alleen nog die kleine dosis, wanneer hij echt een grote prestatie moet leveren. Anders gaat hij zonder medicijn op pad. We hebben dit overlegd met onze huisarts.
Ten tijde van de neurofeedback training, dwars door de volle dosis Concerta heen, werd onze zoon vrolijker. Hij kreeg ook een keer een flinke huilbui, ogenschijnlijk zonder reden. Het leek alsof zijn emoties onderdrukt waren door de Concerta en nu door de nieuwe hersenbalans toch naar buiten kwamen. Hij is op school en thuis een stuk rustiger. Hij heeft zijn CITO-toets boven verwachting goed gemaakt en kreeg voor het eerst van zijn leven een groot compliment van zijn leerkracht. Omdat we hem graag echt zonder medicijnen de pubertijd door willen laten komen, gaan we na de zomervakantie door met trainen. We zijn al heel blij met dit resultaat.”
Mijn zoon is nu 15 jaar oud…
“…en zit lekker in zijn vel. Heeft veel vrienden, is erg creatief en ondernemend. Dat was voorheen heel anders. Toen kwam hij depressief over. Sliep slecht. Wilde zijn bed niet uitkomen. Zag asgrauw. Werd gepest op school. Klapte dicht zodra hij iets moest leren waarvan hij dacht dat het te moeilijk zou kunnen zijn. Hij presteerde beneden niveau. Soms dachten wij dat hij nooit uit de “nee-fase” zou komen. We maakten ons ernstig zorgen en waren er regelmatig verdrietig van. Spel therapie zette geen zoden aan de dijk. Psychotherapie een beetje. We waren al van lagere school veranderd, wat een goede keuze bleek, maar de faalangst en slaapproblemen bleven bestaan.
Per toeval attendeerde iemand ons op de mogelijk hem neurofeedback te laten trainen. Ik heb meteen gebeld en we gingen 2 keer per week naar de training.
Dat was een goede keuze, bleek achteraf. Hij ging beter slapen. Hij kreeg meer energie. Hij werd socialer thuis en op school kreeg hij meer vrienden. De neurofeedback training is al twee jaar geleden gestopt en het valt mij op dat hij in het jaar daarna steeds opener naar buiten toe werd. Wij genieten hier buitensporig van!
Ik ben ervan overtuigd dat de verbetering voor een groot deel toe te schrijven is aan de neurofeedback training. Het inzicht, wat hij heeft gekregen over zichzelf en de buitenwereld via de therapie, valt nu echt ook op zijn plaats. De leerkrachten op school vertellen dat ze hem bijzonder volwassen om vinden gaan met volwassenen (hij kijkt ze recht in de ogen en schijnt prettig in de omgang op school) en met zijn leeftijdgenootjes maakt hij pret op hun niveau.”